De autosnelweg A2 tussen Amsterdam en Utrecht werd, nadat delen al eerder in gebruik waren genomen, op 1 april 1954 geopend met twee maal twee rijstroken.

In 1976 werd de weg verbreed naar twee maal drie rijstroken die smaller waren dan gebruikelijk.

In 2007 is begonnen met de verbreding van de snelweg naar twee maal vijf rijstroken. Tussen Maarssen en Utrecht werden dit 2-3-3-2 rijstroken die deels overkapt werden.

Nadat in juni 2012 de overkapping gereed was (de Leidsche Rijntunnel) werd het verkeer door deze tunnel geleid. De oude rijstroken werden gesloten en direct is er begonnen met het slopen van deze overbodig geworden rijstroken.

A2 in 2012
24-06-2012

Op 24 juni 2012 waren de meeste verkeersborden, bewegwijzering en vangrailsen al verwijderd en was er een begin gemaakt met het weghalen van het asfalt. De foto is genomen ter hoogte van de voormalige afrit naar Lage Weide. Rechts op de foto is het dienstgebouw van de Leidsche Rijntunnel te zien.

A2 in 2012
01-07-2012

Een week later is bij het einde van de Leidsche Rijntunnel (rechts op de foto) het asfalt verwijderd en is een deel van de oorspronkelijk betonplaten van de weg zichtbaar.

Het spoorwegviaduct is van de spoorlijn Utrecht-Gouda.